måndag 24 maj 2021

Den lille pojken som aldrig fick julklappar

Förutom mitt manus "Arabella & Peter" håller jag även på med ett manus till en barnbok. "Den lille pojken som aldrig fick julklappar" kallar jag den. Som titeln berättar handlar det om en pojke som aldrig får julklappar. Han kommer på att det nog är för att han inte är särskilt snäll. Mobbar andra elever i skolan och är stökig under lektionerna. För att tomten ska komma till honom det här året slutar han upp med att vara elak och blir trevlig mot de han ställt till det för innan. Men till slut inser han att det finns det som är viktigare i livet än några leksaker. 

   Ovan ser ni den första illustrationen till berättelsen. Här kommer även den första sidan text:

 Det var den första december. I ett gammalt, blått hus med vita knutar bodde en liten pojke med sin mamma. Adventsstjärnorna hade idag kommit upp i fönstren. Den lille pojken, som hette Lucas, tittade på dem med en klump i magen. För när de var upphängda betydde det att julen snart var här. Julen, då man skulle få fina julklappar. Få allt man någonsin önskat sig. Men förra julen hade det inte blivit så. Inte förra heller. Och inte heller året innan dess.
   ”Mamma, tror du jag kommer få några julklappar i år?” frågade pojken försynt.
   ”Det vet jag inte, Lucas”, svarade mamman som trött hade lagt sig i soffan efter först en lång arbetsdag och sedan uppackning av julsakerna som hon burit ner från vinden.
   ”Varför får jag aldrig någon julklapp alls? Inte den minsta lilla sak?”
   Mamman såg ut att fundera. ”Tomten frågar alltid om det finns några snälla barn innan han delar ut sina klappar. Är man inte snäll får man inget. Då har du helt enkelt inte varit snäll då”, suckade mamman och tryckte igång TV apparaten på högsta volym.
   ”Jag har visst varit snäll”, muttrade pojken.

 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar